joi, 8 septembrie 2016

De la Rasnov... (si sfarsitul)


Rockstadt Extreme Fest (11-14 august 2016) 

Am rugat norii sa-si schimbe directia, pentru ca si-au gresit destinatia, suntem la Rasnov, nu la HidroElectric Castle, asa ca a treia zi de festival, si anume a doua, daca numaram si ziua 0, a inceput cu soare, parca vrand sa confirme vorba aia din povesti care zice ca a treia oara e cu noroc.

Ziua 2
Concertul celor de la NeXuS a avut o mare incarcatura emotionala. Este una din trupele in care a cantat Adi Rugina, una din trupele in care a cantat Alex Pascu, trupa al carei clapar se afla intr-o lunga recuperare fizica. Ceilalti membri, impreuna cu cei care i-au ajutat pentru acest concert, au dorit sa transmita, mai mult decat muzica lor, gandul ca sunt cu totii aici, printre noi, si cei plecati si cei prezenti, ca unitatea dintre cei legati de scena de gen se consolideaza si prin ceea ce ramane dupa ce ireparabilul s-a produs... Rise Up, piesa dedicata celor mistuiti de flacari, mi-a produs fiori.
In rest, am mai bagat cate o ureche, fara prea mult interes, la Morgoth, dar mai mult m-a interesat joaca publicului cu vacuta roz gonflabila decat muzica, si la Tankard, acelasi "muzica de bere" pe care o practica de vreo 30 de ani, ce ma binedispune pe moment, mai ales daca am si consumat din susmentionatul lichid, si apoi o uit repede. Efervescenta prietenilor RTMC-isti m-a facut sa le dau o sansa sarbilor de la Infest, care si-au sustinut reprezentatia la scena din cort. Au o baza solida de fani in Romania, fani care au facut atmosfera tot timpul concertului, dar dupa vreo doua piese am preeferat sa ma intorc la scena mare si sa-l ascult pe Vortex facand vocalize la soundcheck, cantand we are here on stage before you cu infloriturile de rigoare. Vortex si Vintersorg se numara printre solistii din topul 10 personal din aria metalului si sa-i vad pe amandoi pe aceeasi scena era o dorinta de-a mea mai veche. Nu a fost sa fie nici acum, pentru ca Vintersorg nu a putut sa ia parte la turneul trupei din aceasta vara, dar si asa Borknagar s-a situat pe locul 2 in preferintele mele din aceasta editie a Rockstadt-ului. Cei 20 de ani de activitate pe care trupa ii aniverseaza anul asta ne-au dat ocazia sa ascultam piese mai vechi si mai noi, incluzand favoritele mele, Ad Noctum si Colossus, recitalul incheindu-se cu piesa de titlu a celui mai nou album, Winter Thrice. Poate tine si de faptul ca am fost in fata, unde energia emisa de pe scena isi prinde mai usor publicul in plasa, poate o fi si din cauza atmosferei degajate de muzica propriu-zisa, cert e ca m-am imbarcat alaturi de ei in calatoria cu drakkarul pe apele mai domoale sau mai inspumate ale acordurilor lor blacko-folkish cu elemente de avangarda si mi-a placut atat de mult ca nici nu m-a mai interesat mayhem-ul dezlantuit dupa aceea. Mi-am impachetat frumos urechile si le-am dus la culcare, ca sa pastreze cat mai mult caldura, emotia, energia, melodia pieselor Borknagar.

Ziua 3 
Nu credeam ca pe locul 3 in topul personal sa ajung sa pun o trupa de grindcore, mai ales una care se numeste Excrementory Grindfuckers. Si totusi... pentru mine au fost headlinerii ultimei zile, chiar daca au cantat destul de devreme, pe la ora 3 dupa-masa. Muzica lor imbina elemente de pop, dance, heavy metal cu brutalitatea si viteza death-ului, facand sa para totul o joaca, un pretext de ironie la la adresa oricarui gen muzical si a lor insisi, prezentand piesele intr-o combinatie foarte vie, in care oricine recunoaste bucati  preferate sau gaseste motive de dans. Daca i-as lua ca etalon pe ei si inca vreo 2 trupe de gen care-mi plac, grinderii sunt niste oameni foarte veseli, pozitivi si cu simtul umorului!
Cam asa a fost la concertul lor:
Publicul nu a asteptat prea multe invitatii ca sa intre cu totul in joaca propusa de grinderii germani. Zburau prin aer mingi, suluri de hartie igienica, paie, jucarii gonflabile, chiar si un dildo, soarele incepuse din nou sa incalzeasca si si-au facut aparitia si furtunurile racoritoare, fiecare dansa in legea lui, intr-un amestec de ritmuri si tonuri ce facea totul sa para extrem de usor de cantat. Parca asta si incercau sa ne spuna: "uite, ce face el, pot si eu, poti chiar si tu", ne exemplifica vocalul in timp ce-si trecea haotic degetele pe clape, fara ca show-ul sa aiba de suferit.
Cele mai de succes piese ale recitalului lor au fost, evident, prelucrarile unor arhicunoscute piese pop si pop-rock, in care peste linia melodica catchy se suprapun riffurile executate in mare viteza, dar cu senzatia unei farse, a unei sotii. Am ascultat, printre altele, cu mai multa placere decat in cazul originalelor, piese precum  The Final Grinddown, Grindcore Joe, Mexicore si altele, parca si ceva de la Madonna...
Ceva elemente de grind inglobeaza in muzica lor si Cattle Decapitation, pe un fond de brutal death, insa ei au o abordare mai serioasa a muzicii. Atat de serioasa incat la primele piese toba reusea sa acopere cu brio celelalte instrumente si rezultatul era o bataie monotona ce m-a facut sa ma retrag spre locuri mai racoroase, nu ca umbrelele de la terasa ar fi asigurat cine stie ce racoare.
A, mi-am adus aminte, mai voiam sa zic ceva: urasc umbrelele alea! Cand e cald, se face efect de sera, cand e ploaie, se transforma in piscine pe care intotdeauna se vor gasi oameni saritori care sa le goleasca, eventual pe cei care stau la mesele alaturate...
De la foaarte mare distanta am auzit niste Destruction, de care nu stiu pe unde sa ma ascund cand dau de ei la vreun festival, in limbajul meu este ceea ce se numeste thrash foarte obosit, etalonul cand e sa ma cert cu prietenii pe tematici retemeciste :P.
Cam asa s-a terminat editia de anul asta a festivalului de la Rasnov, dar eu inca nu am terminat cu impresiile de festival, ca mai am doua ale caror amintiri zburatacesc prin minte asteptand sa le arunc pe taste. Anul trecut, inainte de final, se anuntasera deja primele doua nume prezente acum pe scena. Cu totii asteptam sa se intample la fel, sa ni se dea un teaser al Rockstadt 2017, dar nu s-a intamplat. Cred ca ar fi un obicei bun, dar probabil organizatorii s-au bazat pe faptul ca multi oricum isi rezerva inca de la terminarea editiei bilete / cazari pentru anul urmator.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.