sâmbătă, 7 octombrie 2017

Iubire si impostura


The Handmaiden (Ah-ga-ssi) (2016) 


Spun din nou, in caz ca mai are cineva dubii: The Handmaiden nu este The Handmaid's Tale, serialul inspirat de cartea lui Margaret Atwood. Este un film al lui Park Chan-wook, regizorul coreean din creatia caruia cel mai cunoscut film pe plan mondial ramane, probabil, Oldboy, parte a Trilogiei Razbunarii. 
Va spun sincer, cand am inceput sa-l vizionez nu stiam la ce ma uit, dar auzisem ceva ecouri de la Cannes-ul de anul trecut (prudente, cat sa nu primesc spoilere, detest cand se intampla asta si ocolesc cronicarii in cauza) unde a avut premiera, in plus nu refuz niciodata un thriller coreean. Pe scurt, o tanara sarmana primeste de la un smecheras cu tot soiul de afaceri obscure legate de prostitutie  si inselatorii misiunea de a deveni camerista unei mostenitoare bogate. Rolul ei este de a o face pe aceasta sa se indragosteasca de cel care o plaseaza, pretins "Conte", pentru o suma importanta. Insa intre cele doua femei ajunge sa se creeze o relatie in care minciunile si sentimentele reale (alea care nu duc la o familie traditionala) se amesteca, nuantata si plina de umbre, mister si erotism. Tanara bogata traieste impreuna cu unchiul sau, o prezenta tiranica, un colectionar de carti, ce se va dovedi pasionat de fapt doar de literatura erotica, organizand la resedinta sa lecturi cu public. Este foarte interesanta alternanta  registrului oriental cu cel occidental in domeniu, nu m-am gandit pana acum sa fac o comparatie intre Marchizul de Sade si, de exemplu, O mie si una de nopti, fiindca literatura erotica asiatica nu am citit, dar cea araba este pe-acolo. Cand vezi limbajul simplu, straightforward  cu "cock" si "pussy" alternand cu "poarta de jad" si alte metafore, intelegi de ce occidentalii au o tendinta mai accentuata spre porno iar orientalii spre erotism, de ce masculul occidental are un fetis legat de asiatica misterioasa. 
Desi e o adaptare a unui roman european (Sarah Waters - Din varful degetelor, tradusa la noi la Polirom), are o atmosfera orientala, plina de senzualitate si echivoc. Lui Park Chan-wook, care a contribuit si la scrierea scenariului, ii plac teribil intorsaturile de situatie, cred ca de aceea a si ales romanul plasat in Anglia si l-a transpus in Coreea de Sud, este pe profilul lui. Isi pune spectatorul in fata schimbarii de planuri si perspective, reia evenimentele din punctul de vedere al altui personaj, creand un joc de oglinzi care poate parea pe alocuri redundant, dar ajuta mai bine la intelegerea modului in care se creeaza si se desfac aliantele dintre personaje. Indiscutabil, poetica vizuala este prezenta, nu pot sa fac o comparatie cu cartea, pe care nu am citit-o (am inteles ca plot-ul se desparte radical de carte in momentul cand intram in partea a doua), insa atmosfera aceea exotic-orientala cu lesbiene asiatice care creeaza vise umede publicului european prinde! Plasandu-si actiunea in Coreea anilor '30 ai secolului trecut, in timpul ocupatiei japoneze, arunca si o privire tangentiala asupra raporturilor de puteri si relatiilor dintre cele doua natiuni. 
Nu este un film scurt, in cele vreo doua ore si jumatate poate sa oboseasca pe alocuri, sa para repetitiv, pentru  ca am vazut deja ceva si vedem din nou dupa aceea secventele prin prisma unui alt personaj. Dar are un aer rafinat si intrigant, ce te face sa vrei sa continui, sa aprofundezi relatiile create intre cele patru personaje principale (mostenitoarea, unchiul sau, servitoarea si Contele), trei perspective diferite ce delimiteaza cele trei parti ale filmului. Si mai are o estetica vizuala ce te duce cu gandul la romantismul de secol XIX, cu o fantoma, un castel-inchisoare cu incaperi interzise, decoruri luxuriante, realitati paralele, rasturnari de situatie (in ciuda faptului ca intr-un punct incepi sa ai certitudini, ele se pot dovedi gresite), are nebunie, perversiune (nu atat sexuala, desi contine scene erotice si sado-maso, ci mentala), momente extreme si tensiune, o tensiune erotica ce pluteste tot timpul, dincolo de intrigi si rezolvarile lor.  Less porn, more erotic!

2 comentarii:

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.