Francesc Miralles - Biblioteca de pe Luna
In
ultima vreme, pentru ca izolarea mi-a cam intrat in sange (nu ca
inainte n-ar fi fost, au scandinavii o gluma: "bine ca s-a terminat cu
distantarea sociala de 2 metri, ne putem intoarce la cei 5 metri
obisnuiti"), nu am mai vizitat librarii. In schimb mi-am tot comandat
carti de pe Elefant (multumesc, Laura Caltea,
pentru trecerea lunara in revista a noilor aparitii editoriale, mi-a
fost si imi este de mare folos!) si am constatat ca impulsul de a
cumpara cu un clic este mai puternic decat cel pe care-l aveam in
librarii, cand rasfoiam cartea si vedeam daca e pentru mine sau nu. Asa
s-a intamplat ca, dupa ce ocolisem cu precautie celelalte aparitii ale
autorului catalan in urma frunzaririi, de data aceasta am cedat
impulsului din motive de titlu (o biblioteca pe Luna? woow!) si a
premisei unui viitor in care omenirea a ajuns sa-si construiasca o
colonie acolo sus, pe astrul care a inspirat de secole poetii
romantici si scriitorii SF. Am cumparat-o cu un clic, fara a sta si
investiga prea mult, sa nu-mi rapesc placerea descoperirii.
Cartea are cam toate ingredientele care, transpuse intr-un episod de Black Mirror cu
o adaptare inteligenta a scenariului mi-ar fi placut: alienare intr-o
epoca tehnologizata, ceva mister, o proiectie a viitorului omenirii -
unii ar numi-o utopica, altii distopica - in care ecologia triumfa si
cartile fizice dispar cu totul de pe Pamant, fiind inimaginabile pentru
omul vremii. Insa netul lunar este scump si merge prost, conexiunea cu
Pamantul permite doar transmiterea de mailuri, fara poze si - oroare! -
nu merge Facebook-ul, poate si pentru a nu lasa sa transpara fisurile
unui Paradis turistic pe care doar cateva sute de pamanteni, cei mai
bogati, si-l vor permite.
Societatea
in aparenta utopica nu-i impiedica pe oameni sa se simta nefericiti,
sa-si caute refugii, fie ca se afla aici, pe Pamant, sau sus, in
colonie. Verne, personajul principal, este un consultant existential la
distanta, adica ghicitor in carti de tarot. Indragostit de vreo zece ani
de Moira (destinul sau?), responsabila cu telecomunicatiile in
Exovillage, colonia lunara ridicata de un milionar excentric pe nume
Musk... pardon, Kumar, face tot posibilul pentru a i se alatura.
Acum,
prima mea problema (nu neaparat cea mai mare) a fost constructia
personajului Verne. Pe masura ce il descopeream, nu mai intelegeam
nimic. Mi-a fost total antipatic de la inceput: vorbeste in sentinte,
emite platitudini cu pretentii filozofice, obiectifica sexul opus,
privindu-l prin prisma aspectului fizic, mai precis al "balcoanelor".
Descriindu-le pe cele doua femei din viata lui, cele mai importante
trasaturi par sa fie formele (una mai plata - iar ea, in tonul cartii,
cand isi vede descrierea, nu are alt comentariu decat ca n-ar fi chiar
asa de plata, cealalta cu globuri mari de silicon) iar atunci cand are o
conversatie cu ele privirea i se plimba mai mult pe corp. Viata lor
interioara este ignorata cu desavarsire, desi se mentioneaza ca Moira sufera de "melancolie lunara", nu e un aspect care sa-l
preocupe pe egocentricul Verne. Printre altele, nu stiu daca din traducere
sau din original, cele doua "zepeline umflate" nu-s baloane, din cate
stiu eu un zepelin este construit din metal si nu se umfla. "Caldura
umana" pentru care obtine promovarea mi s-a parut doar cunoastere logica
si rece a naturii umane, intelegere a problemelor, nu empatie, ci parte
a unui job care ii produce plictiseala si frustrare. Exista o
slabiciune in carte pentru triunghiuri, ambele personaje feminine fiind
intr-o relatie cu altcineva cand interactioneaza amoros cu Verne, asta
pare singurul mod prin care autorul intelege sa dezvolte si sa
defineasca o relatie intre doi oameni, adaugand un al treilea. Mi se
pare ca sunt multe scene gratuite, care puteau sa nici un existe. Ca, de
altfel, intreaga carte!
Dialogurile
simplute si fara relevanta par sa contrasteze puternic cu ceea ce-si
propune autorul, sa aduca greutate si profunzime printr-o biblioteca
ce-i schimba personajului perspectiva asupra sensului in viata si-i
deschide ochii asupra rezolvarii unei presupuse crime. Dar nu va
imaginati ca avem futilitati beletristice in acea biblioteca, nuuu,
numai carti grele, profunde, e plina cu mistici si filosofi orientali.
Poate ca asta ma enerveaza cel mai mult la carte, o pretentie de
adancime pe care nu o justifica deloc la nivel stilistic sau narativ.
Daca era o cartulie fara miza, un fel de SF Mystery, putea sa
merga, s-o citesc ca atare, dar s-a dorit importanta si serioasa. Lumea
construita de Miralles e lipsita de imaginatie, nu aduce mai nimic nou
fata de universul batatorit al altor productii SF, poate cu exceptia
Pesterii Aborigenilor, unde se preia inclusiv originea extraterestra a
caracatitelor ajunse pe Terra prin panspermie, o ipoteza ce mi s-a parut
intotdeauna o teza fantezista, doar pentru ca ne place sa ne imaginam
alienii cu tentacule...
Sinopsisul
de pe coperta a doua (asta tine de alegerea editurii, nu o pun in carca
autorului) este mult prea detaliat (nu-l cititi inainte, cum nu ma pot
abtine sa fac eu mai mereu), rapeste placerea descoperirii unei carti
careia, daca ii iei asa-zisele surprize ce tin de desfasurarea sa, nu-i
mai ramane nici macar partea de divertisment light, te trezesti
in fata unor panseuri pseudo-filozofice redundante de larg consum. Sunt
cateva puncte care s-ar fi putut dezvolta, cartea nu ar fi complet garbage,
de-aia am si dus-o pana la capat, dar orice mister este inventat doar
pentru a fi expediat rapid si la sfarsit ramai cu senzatia aia de
neterminare, de rezolvare in pripa, in care nimic din derularea ei nu
te-a convins ca ar fi meritat timpul lecturii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.