Prin Maramureşul istoric
Ţara
Maramureşului de odinioară pare să nu-şi fi schimbat prea mult ritmul, ghidat de
ciclul anotimpurilor, de apropierea de natură şi tradiţii. Pornind pe Valea Izei într-o zi
de duminică, nu poţi să nu observi cum costumul popular, cămeşile tradiţionale,
reprezintă ceva ce oamenii poartă cu mândrie şi bucurie.
Nu este ceva de
scos de la naftalină atunci când vreo televiziune vrea să facă un reportaj
despre tradiţiile şi obiceiurile locului, ci ceva firesc, hainele cele bune de
mers la biserică, la sărbători, la evenimente de familie.
Primul popas este
la Săcel, unde se află Moara lui Dănilă Mecleş, care funcţionează din 1890. Mai întâi vedem
vâltoarea, unde se spală cergile şi alte miţoase maramureşene care, ţinute
în centrifuga creată de apă timp de 24 de ore, îşi recapătă după spălare
pufoşenia. Coccolino natural!
Pe lângă moara
funcţională şi în prezent, pusă în mişcare de curgerea lină a Izei, mai vedem o
maşină de prelucrat lâna, adusă de străbunicul actualului proprietar din Germania
prin anii '30 ai secolului trecut. Lâna este scărmănată de un prim dispozitiv,
apoi introdusă într-o bandă unde mai multe turbine la turaţie mare o curăţă de
impurităţi. Apoi este toarsă, pusă la război şi transformată în
pături şi cergi pe care, dacă le iei acasă, observi că nu reuşeşti niciodată să
le mai aduci la forma iniţială după spălare, din lipsă de vâltoare.
Totul este
funcţional şi reprezintă o afacere/tradiţie de familie, transmisă din generaţie
în generaţie.
În afară de
moară, ghidul meu cules de pe net mai menţiona ceva interesant la Săcel, ceramică roşie lucrată
cu motive de inspiraţie dacică în cuptor roman. Nu am văzut niciun indicator,
niciun blid, nimic care ar fi putut aminti de efervescenţa ceramică de la
Horezu, de exemplu. În general, am avut o senzaţie de valorificare insuficientă
a potenţialului turistic. Sunt lucruri şi locuri de văzut, dar mi se pare că ar
putea fi mult mai multe. Sau poate localnicii nu îşi doresc să fie prea
invadaţi de turişti... Nu ştiu dacă e o lipsă de imaginaţie, o lipsă de fonduri
sau o lipsă de interes, dacă atragerea prea multor turişti nu ar perturba
ritmul vieţii localnicilor, aş zice nu, judecând după modelul Breb, de care voi
povesti data viitoare.
Ajungem noi şi acolo, deocamdată continuăm pe Valea Izei
spre Dragomireşti, unde vizităm Muzeul Ţărăncii Române, o experienţă mult mai interesantă decât
părea la prima vedere. Este probabil singurul muzeu din ţară dedicat integral
femeii, rolului ei în comunitatea locală şi tradiţiilor sale. Fiecare poartă a zonei are simbolistica ei. În cea de
aici, funia răsucită, aproape nelipsită, reprezintă infinitul, legătura dintre
cer şi pământ, viaţa cu binele şi răul ce merg împreună, fiind aproape
nelipsită ca motiv al portilor. Soarele (cercul rotund), reprezintă viaţa. În centru se află
lupoaica, imaginile laterale fiind femei în jurul unui leagăn, respectiv varstele femeii.
Colacul aduce belşug in casă. Cocoşul înseamnă hărnicie şi mândrie.
Trecerea pe sub poartă era un simbol în sine. În vremurile vechi, când bărbatul
pleca la muncă sau la luptă, la întoarcere, trecând pragul porţii, se
presupunea că se purifică de rele, că intră în zona de protecţie a casei.
Chiar de la
intrare, ne întâmpină reprezentările cioplite ale femeii în diferite ipostaze:
Pentru locuitorii
din Maramureş, lemnul a reprezentat întotdeauna mai mult decât combustibil de
foc, ei fiind adevăraţi artişti în arta prelucrării sale: de la case şi
construcţii din lemn, de la porţi, biserici şi cruci până la instalaţii şi
obiectele folosite în viaţa de zi cu zi, lemnul ocupa un loc important în viaţa
lor. Fiecare poartă spune o poveste, iar povestea de aici este despre
maternitate şi rolul femeii în societatea zonei.
În curte, mai
găsim ceva interesant, copacul cu oale. Dacă oala din vârf era roşie, lăsa să
se înţeleagă că în casa respectivă există o fată de măritat. Cu cât copacul
avea mai multe oale în el, fata avea zestre mai bogată. În epoca
auto-promovării pe Facebook, este ceva depăşit, doar pe la pensiuni sau muzee
am mai văzut copaci cu oale.
Proprietara casei
devenite muzeu nu s-a căsătorit niciodată (de unde si oala rosie), nu a avut urmaşi şi după moartea sa
casa a intrat în patrimoniul local.
Intrăm în casă şi
gazda noastră, doamna Maria, o dulceaţă de femeie cu glas blând şi învăluitor,
începe să ne explice şi să ne povestească despre ceea ce vedem, folosind uneori
termeni de neînţeles, dialectali sau arhaici, ce denumesc obiectele din jur.
Graiul său păstrează parfumul unei limbi de demult. Ne povesteşte despre casă,
construită, ca toate casele tradiţionale din zonă, din lemn îmbinat, fără cuie,
cu laviţa încorporată direct în construcţie, despre costumele populare după
care oamenii se puteau recunoaşte din ce localitate a zonei provin, despre pâinile
şi colacii tradiţionali, în forme diferite în funcţie de evenimentul celebrat,
despre cele două încăperi ale casei, una mai răcoroasă, folosită pe post de
cămară, alta, camera principală, cu locuri de dormit pe laviţă, în pat şi pe
sobă, cu obiecte special construite pentru a uşura munca femeii (scăunelul
pentru copii mici care se lega de laviţă pentru a lăsa copilul în siguranţă,
aceeaşi laviţă de care se legau viţeii sau mieii proaspăt fătaţi pentru a fi
ţinuţi în casă, la căldură). Ne spune legenda fusului cu zurgalai, creat de un băiat
pentru a-şi cuceri iubita.
Iar când rolul de
ghid se încheie şi textul standard ia sfârşit, cu informaţiile şi glumele lui,
continuăm discuţia, spunându-ne ce mult se bucură că anul trecut şi anul asta
au venit mai mulţi turişti români decât străini, că oamenii mai sunt încă
interesaţi să descopere civilizaţia şi cultura locală. Din una-n alta, îşi
aminteşte despre copilăria când, fiind printre primele familii din sat cu
aparat de radio, lumea se aduna în casa părinţilor săi pentru a asculta ştirile
iar ei, copiii, nu aveau voie să scoată un sunet. Apoi începeau dezbaterile,
discuţiile, se crea in curte un fel de poiană a lui Iocan maramureşeană.
Incărcaţi cu
bună-dispoziţie de poveştile doamnei Maria, (există samplere şi o vizită
virtuală pe net, aici de exemplu, unde povesteşte despre ce am scris eu mai
sus, dar într-un limbaj mult mai expresiv: https://izi.travel/en/browse/9ec14745-8cff-4e44-a53a-2b4d2a8eb7d0/ro#1b1d-fusul-cu-turgalau/ro)
ne continuăm drumul prin satele tot mai pline de "înfoiate" venind de
la biserică.
La Bogdan Vodă ar fi trebuit să vedem un izvor de apă minerală,
spunea ghidul. Nu am văzut decât statuia domnitorului, originar de aici,
tronând în centrul comunei şi privind gânditor la gropile din asfalt. În rest
nimic, nici izvor, nici indicator cum că "aici a fost un izvor, dar a
secat".
Bârsana este recunoscută pentru complexul său mănăstiresc, cu biserica din 1720
inclusă în patrimoniul UNESCO. Fiind zi de slujbă, era însă foarte aglomerat,
localnici şi turişti înghesuindu-se deopotrivă să fie luminaţi de vorbele
preotului ce răsunau la megafon.
Am făcut o poză
de la distanţă, nu am avut curajul să trec de poartă văzând că fiecare umbla
cum îl tăia capul, cu mască, fără mască, cu ea pe braţ sau sub bărbie. Slujba se
termină între timp şi câteva fete talentate încep să cânte ceva ce aducea a
"Fiii lacrimilor tale", mi-era cunoscut de la Cenaclul Flacăra. Deci
şi slujbă, şi concert folk, divertisment gratuit! Noi am dat iama la plăcintele
locale, de fapt gogoşi umplute cu cartofi, ciuperci, varză, brânză sau gem. Am
admirat si iile înfoiate. Cat am stat acolo, am ascultat dialogul dintre doamna
care le ţesea/vindea şi o vecină a ei, o puştoaică interesată de un model: "Ţi-l
copiez pe caiet cu pătrăţele şi ţi-l dau". M-a făcut să înţeleg că tradiţia
chiar se păstrează, e dusă mai departe în zonă, nu este un interes doar pentru
ochii turiştilor. Apoi a intrat o altă vecină, cu care începuse să dezbată
culoarea năframei, dacă se potriveşte cu nuanţa nu ştiu cărei fuste. Chiar este o pasiune!
La Onceşti există o
cetate dacică şi un turn medieval, dar ambele se aflau la capătul unui traseu
marcat, pe care planurile pentru ziua respectivă nu-l includeau.
La Vadu Izei ar mai fi
fost de văzut o casă din secolul XVIII cumpărată de graficianul Vasile Kazar
pentru a servi ca lor de creaţie, donată apoi muzeului etnografic, dar nu am
găsit-o în trecerea noastră.
Şi după atâta
frumuseţe, veselie şi culoare, schimbăm registrul. Ne-am îndreptat spre Sighetu
Marmaţiei, o vizită la Memorialul victimelor comunismului şi al
rezistenţei este
obligatorie pentru oricine, mai ales pentru cei care nu au trăit această
perioadă a istoriei pe viu şi pentru cei cu simpatii / nostalgii comuniste. Am
cam riscat, date fiind condiţiile actuale, dar ar fi fost păcat să nu intrăm,
să trecem pe lângă el nepăsători la istorie şi la greşeli ce se pot repeta
oricând. Nu m-am simţit deloc în siguranţă, dat fiind modul cum se desfăşura
vizita: se intra în grupuri de 25 de oameni la 5-10 minute, dar fiecare ieşea
când dorea, ceea ce producea aglomeraţie în celulele oricum suficient de
claustrofobice pentru a nu mai avea nevoie de un factor de risc/stres în plus.
Memorialul este
mult diferit faţă de ce am văzut la Auschwitz, dar creează aceeaşi senzaţie de
apăsare şi disconfort. Te face cumva să te simţi vinovat, chiar dacă erai doar
un copil în perioada comunistă de mult mai încoace...
Dacă la Auschwitz,
în graba retragerii, nemţii au cam lăsat totul cum era, existând dovezi
materiale ale atrocităţilor, aici timpul a fost de partea torţionarilor; au
rămas documente în arhive, dar soarta multora dintre deţinuţii politici morţi
în închisoare şi aruncaţi în gropi comune, despre care familiile aveau să afle
peste mulţi ani că nu mai erau în viaţă, rămâne neştiută. Au rămas mărturiile
supravieţuitorilor, dovezile birocratice şi câteva obiecte donate ulterior de
familii.
Golurile din istorie au fost umplute cu date (rapoarte, fapte),
memoria individuală a completat, dar este probabil o mică parte a imaginii de
ansamblu...
Citeşti, citeşti,
până când capul devine greu şi mintea incapabilă să cuprindă totul, e prea mult
pentru o singură vizită. Priveşti cu un nod în gât mărturiile, poeziile
transmise din celulă in celulă în Morse, vorbele victimelor care au mai apucat
să le rostească şi te întrebi de cât timp o mai fi nevoie pentru ca efectele
epurării elitelor operate de comunişti să treacă, să avem şi noi o clasă
politică decentă.
Aveam nevoie de
destindere după această experienţă, de înlăturarea bolovanului aşternut pe
suflet, aşa că am pornit spre Petrova. Mâine, despre o zi de odihnă şi relaxare la Dacii Liberi, sa nu spuneti ca va alerg toata vacanta :). Si inca un muzeu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.