Saturday, 27 February 2016

Oscaru' de anu' asta


Asaa... iata ca a venit saptamana cu pricina, la sfarsitul careia, multumita RDS-ului de larga audienta pe care nu-l detin si in defavoarea HBO-ului, postul de profil, chipurile, va trebui sa scotocesc pe net dupa o transmisiune live a ceremoniei. Si, ca in fiecare an, ma distrez carcotind si facand pariuri solitare lipsite de miza pe seama nominalizatilor.  Nu pot sa nu observ tendinta generala: "true stories" (docudrame) / biopic-uri / ecranizari dupa romane... tot mai putine scenarii originale. E mai comod si la fel de profitabil.
Noutatea in materie de statueta, pe care am vazut-o evoluand si transformandu-se de la un an la altul,  este ca in  2016 se poarta retro, s-a hotarat adoptarea design-ului primei editii, din 1929. Gazda de anul asta va fi Chris Rock (principiul corectitudinii politice: macar prezentatorul sa fie negru, daca nominalizati nu-s), omul cu bancuri mai bune sau mai proaste care a prezentat si editia de acum 11 ani, iar printre actorii ce vor inmana statuete se numara Steve Carell, Julianne Moore, Jared Leto, Reese Witherspoon. 
Sa trec insa la barfele serioase :)

BEST PICTURE 
 Room 
Uite ca de data asta chiar am reusit sa le vad pe toate inainte de verdict! Daca va spun ca favoritul meu (la nominalizatele anului, evident, ca unele filme inoata mai greu pana dincolo de ocean, asa ca nu vorbim de alea aici) este Mad Max, film considerat ca facand parte dintr-un gen mai "de consum" decat celelalte, ma discreditez complet in ochii vostri, nu? Nu ca as avrea prea mare credit, asa ca n-am nimic de pierdut :). Ramane filmul care mi-a produs cea mai mare surpriza, nu numai pentru ca, sequel fiind, a reusit sa-si pastreze prospetimea, dar si pentru ca, judecand dupa conventiile genului, e unul referinta, ceea ce contracandidatele nu-s. Istoria cinematografiei imi va da dreptate sau ma va contrazice, habar n-am, v-am zis ca ma joc de-a Mama Omida. Mi-a placut si Big Short, pentru ca a tradus economia politica in limba mea, as fi inlocuit in lista de mai sus Brooklyn, un film care nu avea ce cauta decat la rol principal feminin, cu The Hateful Eight, dar nu pot sa am pretentia ca Tarantino, un regizor care nu ia Oscar decat pentru scenarii, sa castige un premiu pe care nu l-a castigat nici cu Pulp Fiction, asa ca ar fi fost o numire la fel de "de umplutura" (scuzati dedefonia, ca nu-mi explic de ce-ar putea mai putin ofensatoare decat cacofonia) ca Brooklyn.
Pronostic: The Revenant, un film facut sa bifeze o agenda mai vasta decat era cazul. Si am senzatia ca va fi anul lui. Mai am cateva categorii unde il vad castigator.

ACTOR IN A LEADING ROLE
Bryan Cranston, Trumbo 
Matt Damon, The Martian 
Leonardo di Caprio, The Revenant 
Michael Fassbander, Steve Jobs 
Eddie Redmayne,  The Danish Girl
Oricat de simpatic mi-ar fi fost Matt Damon, omul pentru care, judecand dupa roluri, guvernul american ar fi trebuit sa cheltuiasca mai mult de 900 de miliarde de dolari (chiar e interesanta statistica!), oricat m-a facut Fassbender sa uit ca nu e adevaratul Jobs pe ecran (l-am vazut intre timp, n-am avut timp sa scriu despre el, dar e oricum un film de personaj), Leo vrea, Leo poate, Leo merita! Daca nu pentru acum, ca o recompensa pentru acum doi ani, cand se juca de-a lupul pe Wall Street si merita mai mult dar nu l-a primit. Dati-i-l!
Pronostic: Leo

ACTRESS IN A LEADING ROLE
Cate Blanchett,  Carol
Brie Larson, Room 
Jennifer Lawrence, Joy 
Charlotte Rampling, 45 Years 
Saoirse Ronan, Brooklyn
Nu am vazut-o inca pe Jennifer Lawrence, care ar putea deveni, de-a lungul timpului, noua Meryl Streep ca numar de nominalizari, dar parca e prea devreme la varsta ei sa monopolizeze scena pe care urca oamenii cu discursul. Nici pe Charlotte Rampling nu am vazut-o in filmul cu care este propusa. Lumea zice ca Brie Larson ar fi favorita... merg pe mana lor, desi pe mine ma fascineaza oricand Cate Blanchett. Insa si Brooklyn, si Carol mi s-au parut niste filme suficient de amorfe cat sa nu-si puna in evidenta protagonistele.
Pronostic: Brie Larson, in lipsa lui Redmayne la categoria asta, care ar fi ridicat putin stacheta. Cum se poate sa castige Martianul Glob de Aur pentru film de comedie, de ce n-ar putea un barbat sa castige Oscar pentru rol feminin?!

ACTOR IN A SUPPORTING ROLE
Christian Bale, The Big Short 
Tom Hardy, The Revenant
Mark Ruffalo, Spotlight 
Mark Rylance, Bridge of Spies
Sylvester Stallone, Creed
Mi-a placut si Bale (nu am vazut Creed si nici nu cred ca o voi face pana nu ajunge la HBO), dar vreau sa fie Rylance, sper sa fie Rylance. Habar n-am cum merg pariurile, oricum pariorii sunt tot niste "opinionisti" ca si mine, dar am doua variante:
Pronostic: Mark Rylance, deja castigator la BAFTA, sau (mi-e frica sa nu fie) Stallone, care a luat si Globul.

ACTRESS IN A SUPPORTING ROLE
Jennifer Jason Leigh, The Hateful Eight
Rooney Mara, Carol 
Rachel McAdams, Spotlight 
Alicia Vikander, The Danish Girl 
Kate Winslet, Steve Jobs

Rooney Mara e trecuta aici doar pentru ca nu putea concura impotriva lui Blanchett... ca altfel amandoua ar fi intrat la rol principal. Rachel McAdams vine dintr-un film unde nu exista rol principal, deci pe cine "suporta"?! Mie mi-a placut cel mai mult Jennifer Jason Leigh, dar intuiesc ca Oscar goes to... 
Pronostic: Kate Winslet (55%) sau Alicia Vikander (45%) - mi-am luat marja de eroare, ca nu ma puteam decide, desi in preferintele mele sunt invers.

ANIMATED FEATURE FILM
Anomalisa 
Boy and the World 
Inside Out
When Marnie was There 
Aici sunt la 3 din 5. Oricat de simpatic mi-e Shaun, oricat de mult m-ar fi emotionat Anomalisa, cred ca nu poate fi decat un singura castigator, care sa intruneasca si ideea de animatie (ca film care li se adreseaza si copiilor, cu mesaj ludic), si scenariul, sa atinga si niste corzi sensibile adulte. 
Pronostic: Inside Out (ar cam merita, in ciuda faptului ca Pixar e un abonat la premii si mi-as dori, demonstrativ, sa castige  o productie independenta). 

Despre short-uri nu spun nimic, nici animatii, nici documentare, daca nu prind un festival de gen, e greu de crezut ca voi avea acces la ele.

CINEMATOGRAPHY 
Carol 
The Hateful Eight 
Mad Max: Fury Road 
The Revenant 
Sicario
Vazut tot, desi de Sicario nu am scris, ezit intre Revenant si Mad Max... ca doar nu degeaba s-au chinuit atata oamenii astia cu Revenantu' sa faca un film de Oscar care sa dea al dracu' de bine pe ecran. Cred ca i-am dat deja niste premii si o sa ii mai dau, asa ca aici trec la pronostic wishful think-ul meu, pentru ca merita :).
Pronostic: Mad Max

COSTUME DESIGN
Carol 
Cinderella 
The Danish Girl 
Mad Max: Fury Road 
The Revenant 
Exagerez daca mai vreau sa-i dau unul lui Mad Max?! Oricum eu fac aici o combinatie intre intuitie, ghiceala si dorinta personala, asa ca...
Pronostic: Mad Max

DIRECTING 
The Big Short 
Mad Max: Fury Road 
The Revenant 
Room 
Spotlight 
Chiar am cautat o statistica (nu am gasit) sa vad de cate ori un film castigator al Oscarului a luat si premiul pentru regie. Tacit, merg mana in mana. Declarativ, se mai intampla si surprize. Tacit, ar fi Revenantul. Declarativ... pot sa sper la Mad Max pentru un regizor ce revine dupa cateva zeci de ani cu povestea si o improspateaza? As risca, dar nu atat incat sa nu trec, de dragul de-a bifa cat mai multe raspunsuri corecte...
Pronostic: Iñárritu

DOCUMENTARY (FEATURE)
Amy 
Cartel Land 
The Look of Silence 
What Happened, Miss Simone? 
Winter on Fire: Ukraine's Fight for Freedom
Nu am vazut nimic inca, dar cati nu discuta despre lucruri de care habar n-au?! Fara sa stiu detaliile realizarii, dar pornind de la premisa ca un subiect care nu ma intereseaza deloc nu ma poate captiva iar unul care are un plus de interes oricum m-ar prinde, va spun ca Amy a rulat pe ecrane, aveam ocazia sa il vad, dar nu am suferit-o niciodata, asa ca nu m-am inghesuit. Filmul cu Miss Simone, in schimb, as fi vrut sa-l vad si as vrea sa castige tocmai in ideea ca poate il vor aduce si la noi, sa mai asculte pulimea si altceva in timp ce butoneaza telefoanele in sala de cinema... si sa descopere o personalitate fascinanta si ciudata (oare documentarul are in vedere si latura bipolara? Daca nu acum, si pentru ca tot exista plangeri la Oscaruri ca nu-s negri nominalizati, le dau o idee producatorilor: biopic / negresa / cantareata/ activista / bipolar disorder... Daca tot facem predictii, cineva o sa ia un Oscar pentru rol principal feminin in urmatorii 5-10 ani jucand-o pe Nina Simone, nu stiu cine). The Look of Silence apare ca 2014. Ce s-a intamplat, baieti? Ati uitat sa-l nominalizati in 2015? Celelalte pot sa-mi imaginez cum apeleaza la emotie si empatie pentru a-si croi drumul spre Oscar.
Pronostic: Amy (de-aia, pentru ca si BAFTA tot ea l-a luat).

FILM EDITING
The Big Short 
Mad Max: Fury Road 
The Revenant 
Spotlight 
Star Wars: The Force Awakens 
Hodoronc-tronc! Aparu' si Star Wars la o categorie neasteptata... Aia la care mi-ar placea sa vad Big Short-ul castigator. Pentru ca a facut, cred eu, cele mai bune "colaje", care i-au dat o dinamica aparte.
Pronostic: The Big Short

FOREIGN LANGUAGE FILM
Embrace of the Serpent
Mustang
Son of Saul
Theeb
A War
Am vazut doar trailere, vecinii de la vest par sa fie mult prea la "agenda zilei" in materie de subiecte Hollywood-friendly ca sa-i poata intrece cineva.
Pronostic: Son of Saul

MAKEUP AND HAIRSTYLING 
Mad Max: Fury Road 
The 100 Year Old Man who Climbed out the Window and Disappeared
The Revenant  
Celui de-al doilea eu i-as spune Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann si habar  nu am ce cauta pe lista asta. Este filmul suedez din 2013 care a ajuns si pe la HBO inainte sa intre in atentia americanilor. Cum? Cu ce ocazie pe la Oscaru' de anu' asta?! De ce la categoria asta?? Mister... Nu inteleg nimic, dar "buna dimineata, America!" Am crezut ca e remake dar, privind distributia, nu pare...
Pronostic: Mad Max, iar aici imi permit sa cred ca alearga singur spre premiu, fara candidat.

MUSIC (ORIGINAL SCORE)
Bridge of Spies 
Carol 
The Hateful Eight 
Sicario 
Star Wars: The Force Awakens
Favoritul meu este clar Morricone, desi va povesteam cand scriam de film cat de originala este muzica si ca-mi miroase a pacaleala, mai ales dupa ce a luat BAFTA si Globul. Dar da, vreau sa castige! Filmul cu "Forta fie cu tine" nu l-am vazut inca si nici nu ma inghesui pana nu ajunge pe micul ecran, mi-a placut si muzica din Bridge of Spies, ca al doilea candidat, insa...
Pronostic: Morricone (The Hateful Eight)

MUSIC (ORIGINAL SONG)
Aici e usor de decis, ascultati si vedeti ce va place, mie nimic: 
 "Earned It", Fifty Shades of Grey  (imi suna la fel de gay ca si filmul, dar nu m-ar mira sa fie genul "ala" de piesa de larga audienta)
"Manta Ray" Racing Extinction (alt efeminat, urasc timbrul asta)
"Simple Song" La Giovinezza(daca nu la film strain, macar la muzica sa prinda si Sorrentino o nominalizare) - nu e suficient sa bagi o soprana ca sa ai o bucata muzicala inspirata... 
" Til It Happens to You" The Hunting Ground (luati-o pe Lady Gaga si s-ar putea sa primiti un premiu) 
Deci nu, ascultat tot, placut zero, nimic, nici macar vag. Unde mi-ar intra timbrul vocal in ureche fara sa ma agreseze, ma zapaceste lalaiala muzicala. Nu am favoriti, sa castige cine vor ei, caci toti mi-au torturat cu brio urechile astea doua care prefera vocile masculine vanjoase, virile, nu miorlaite; Gaga si soprana ar fi mers, dar nu-mi plac piesele. 
Sa dau un pronostic? La plesneala, Gaga, na!

PRODUCTION DESIGN
Bridge of Spies 
The Danish Girl 
Mad Max: Fury Road 
The Martian 
The Revenant 
 Recunosc ca la categoria asta a fost nevoie sa caut pe wiki sa vad ce naiba implica un "production design". E denumirea actuala pentru art director, adica partea vizuala, estetica a filmului. Asa ca oscilez din nou intre Revenant si Mad Max  dar cand ma gandesc la nebunia aia de lume post-apocaliptica...
Pronostic: Mad Max

SOUND EDITING si SOUND MIXING
Mad Max: Fury Road 
The Martian 
The Revenant 
Star Wars: The Force Wakens 
Sunt doua categorii distincte, cele patru nominalizari de mai sus se regasesc in ambele. A cincea e diferita (nu ma intrebati de ce): la editing Sicario, la mixing Bridge of Spies.
Pronostic: The Revenant, indubitabil, la ambele (e o parte la care chiar am simtit ca exceleaza) 

VISUAL EFFECTS
Ex Machina 
Mad Max: Fury Road 
The Martian 
The Revenant 
Star Wars: The Force Awakens 
N-ar fi exclus aici ca forta sa fie cu ei. Nu l-am vazut.
Daca ma intrebati pe mine, votez din nou pe baza de preferinte.
Pronostic: Mad Max 

WRITING (ADAPTED SCREENPLAY)
The Big Short 
Brooklyn 
Carol 
The Martian 
Room 
In nici un caz nu mi-as dori sa fie Brooklyn sau Room. Primul pentru ca (va aparea curand cartea si in romana, o astept cu nerabdare) mi se pare ca Toibin e un scriitor mult mai bun decat lasa filmul sa se vada. Al doilea fiindca e palid. Nici pe Carol nu il vad castigand scenariul, cred ca bataia este intre Martian (o adaptare destul de fidela a cartii tipului care a inceput sa scrie online si a fost incurajat sa continue) si Big Short, o carte de non-fictiune care cred ca era destul de serioasa fata de filmul ce a rezultat si s-a gandit sa-mi faca digerabil un domeniu inaccesibil si arid.
Votez tot pe baza preferintelor.
Pronostic: The Big Short   

WRITING (ORIGINAL SCREENPLAY)
Bridge of Spies 
Ex Machina 
Inside Out 
Spotlight 
Straight Outta Compton 
Lasand deoparte faptul ca de ultimul titlu din lista este prima data cand aud, cred ca nimic nu poate sa bata Inside Out... dar e impotriva religiei hollywoodiene sa dea un premiu pentru scenariu unei animatii. Asa ca e Spotlight sau Bridge of Spies.
Pronostic: Spotlight
Si chiar cred ca avea loc aici si Hail, Caesar, vazut recent! Daca au loc nominalizari din 2014 si 2013, adica trecutul indepartat fata de anul de referinta, de ce sa nu fie si din viitor, din 2016?! Evident, nu vorbesc serios.

Pariurile sunt facute, am exact 20 de categorii aici, poate-mi ies macar jumatate la Loto :). Vizionare placuta duminica noaptea, incepand cu ora 1, la Digi, pentru cine are, si oriunde s-ar afla, cei care n-au.

Later edit:  14/20, nu foarte rau, putea fi mai bine daca-i acordam mai multa incredere favoritului meu la premiile tehnice, faptul ca a luat vreo 6 a fost o surpriza placuta. Singurul castigator chiar neasteptat pentru mine a fost Ex Machina la efecte vizuale. M-a surprins oarecum cel mai bun film... Adica mi-a placut Spotlight, nu ma intelegeti gresit, dar nu il vad deloc cel mai bun film artistic, in conditiile in care prezinta o reconstituire aproape de documentar al faptelor. Chris Rock modest, script-ul prezentarii a facut o fixatie din diversitate (de ce nu si premiul pentru cel mai bun actor bolnav de... completati cu ce vreti? sau pentru cel mai bun actor gay? sau pentru cel mai bun actor evreu?). Faptul ca se face atata tam-tam pe culoarea pielii este el insusi o discriminare. Si cu tot momentul creat de Gaga care m-a facut sa cred ca nu avea cum sa ia premiul, se pare ca nimic nu bate o piesa Bond, oribila, dupa gustul meu.

No comments:

Post a Comment