miercuri, 7 decembrie 2011

Si acum... publicitate!






POM Wonderful presents: The Greatest Movie Ever Sold

 Dupa ce l-am vazut acum cativa ani pe Morgan Spurlock ingrasandu-se enorm si riscandu-si sanatatea fiindca a mancat timp de o luna doar produse fast-food pentru a ne arata cat sunt de daunatoare, iata-l acum propunandu-si sa ne arate cum functioneaza mecanismele prin care cinematografia reuseste sa atraga sponsorizari, intr-un film finantat in intregime din product placement, marketing si advertising. Filmul porneste de la premisa normala ca, pentru a obtine sustinerea financiara necesara ca sa-si indeplineasca obiectivele, este nevoie sa atraga cat mai multi sponsori, din cat mai multe domenii. 
Astfel, Spurlock porneste intr-o aventura in care va intalni o multime de oameni, de la reprezentanti ai firmelor pe care doreste sa le implice in realizarea filmului si carora le prezinta modul in care produsul lor va aparea in film pana la regizori cu experienta care au fost nevoiti sa apeleze la plasarea de produse, analisti ai fenomenului, autoritati, avocati care sa-i explice legalitatea demersului pe care il intreprinde. Dintr-un numar de peste 500 de companii contactate, doar 17 si-au exprimat acordul de a colabora, fiind in general destul de reticente la modul in care imaginea lor se va reflecta in film, chiar daca li se propunea exclusivitatea brandului pe categoria de produse reprezentata. Principala problema a firmelor privind plasarea de produse in filme este legata de contextul in care este perceput produsul lor, toti ar dori sa aiba un cuvant de spus, sa vada rezultatul inainte de a fi difuzat, pentru a se asigura ca sunt prezentati in lumina dorita. Poate de aceea un fast-food i-a refuzat lui Tarantino de doua ori filmarea in locatiile sale, mai intai pentru Reservoir Dogs si apoi pentru scena de inceput din Pulp Fiction. 
Meta-filmul este aici chiar filmul in sine, vedem cum se construieste pe masura ce Spurlock intalneste si implica in proiectul sau tot mai multi oameni. Nimic nu este sacru pentru advertising, chiar daca in unele cazuri vorbim despre expunere si vizibilitate iar in altele de nevoia de bani, cum ar fi cazul scolii care inchiriaza pe zidurile sale spatiu pentru tot felul de bannere publicitare, unele cu continut nu foarte adecvat pentru copii. Ni se prezinta si campanii de marketing, promovare, talk-show-uri, tot ceea ce presupune in mod obisnuit lansarea unui film. 
In calatoria sa in lumea publicitatii, Spurlock va bea numai POM, va calatori doar in Mini Cooper si isi va alimenta masina doar de la statiile de benzina Sheetz. Va ajunge pana si in Brazilia pentru a ne arata ca este posibil contrariul a ceea ce se intampla in America, unde cum iesi din casa esti asaltat de branduri, logo-uri si afise: un plan de urbanism aplicat in Sao Paolo ce a prevazut eliberarea tuturor peretilor orasului de orice forma de publicitate, ca parte dintr-un plan mai amplu al edililor de a renunta la orice forma de poluare. 
Linia dintre realitate si advertising, mirajul pe care incearca sa-l creeze, jocul de-a "chiar daca nu sunt cel mai bun imi investesc toata energia si banii pentru a te convinge pe tine ca sunt", asaltul la care suntem permanent supusi fac un personaj sa afirme ca singurul loc in care suntem feriti de el este in somn... Hmm, cat ar vrea publicitarii ca Inception chiar sa functioneze :). Si cred ca ar mai vrea ceva nu prea ortodox: ar avea tot interesul sa sustina pirateria, astfel mesajul lor ar ajunge in fata si mai multor oameni (da, recunosc, i didn't buy any bit of "The Greatest Movie Ever Sold")
 Revenind insa la film, uneori mi-a dat senzatia ca Spurlock a incercat sa acopere mult prea multe aspecte si pe undeva se cam pierdea mesajul, se indeparta putin de scopul initial. Dar este o companie placuta in aceasta calatorie in lumea publicitatii, pe care o savureaza cu (auto)ironie si umor. 
Vreau un sampon Mane'n Tail, reclama e geniala. Wait, e pentru oameni si cai iar eu n-am cal! Pentru caini o merge?
Recomand, pentru o idee mai clara asupra documentarului, si conferinta lui Spurlock de pe TED, The greatest TED talk ever sold.
Si ca sa inchei in nota filmului: cititi Dromarland, the greatest blog ever written!!!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.