duminică, 11 decembrie 2011

Generatia Net


 Don Tapscott - Crescuti digital

Spuneam intr-o postare anterioara ca voi reveni asupra subiectului generatiei digitale, cea care din primii ani de viata invata sa navigheze pe internet, dar parca regret ca am facut-o, fiindca tare m-a pacalit cartea asta. Am avut asteptari mult mai mari de la ea in raport cu ce mi-a oferit, si nu pentru ca m-as situa de o anumita parte a unei baricade (prefer sa cred ca am o atitudine moderat-conservatoare), ci pentru ca nu a reusit deloc sa ma convinga de opusul ideilor din Homo Videns, ba chiar pe alocuri le-a confirmat, desi imi  doream sa ofere o argumentatie logica si coerenta asupra unui fenomen. La sfarsit am avut senzatia ca in cele 500 de pagini s-au spus doar truisme, ideile lor esentiale putandu-se rezuma intr-o jumatate de pagina si ca nu exista niciun element de noutate. In plus, stilul imi pare similar cu cel al cartilor automotivationale (poate isi si propune asta, un fel de "cum sa intelegem noi, astia mai mari, generatia tinerilor ciudati din ziua de azi"), contine chiar si liste de recomandari puerile de genul "Principii calauzitoare pentru generatia Net, pentru manageri, pentru educatori, sfaturi de parenting de la copiii care au crescut in era digitala"... 
In plus, desi enumera la inceput 10 dintre acuzele care se aduc generatiei respective, si anume: 
1. Sunt mai inceti la minte decat generatiile anterioare;
2. Sunt dependenti de net si isi pierd abilitatile sociale, nu mai au timp pentru sport sau alte activitati sanatoase;
3. Isi expun intimitatea pe net, ceea ce ajunge la un moment dat sa se intoarca impotriva lor;
4. Se simt dezorientati in lumea reala;
5. Fura, nesocotesc orice drept de proprietate intelectuala, plagiaza ;
6. Isi agreseaza prietenii pentru a expune imagini online (inregistrari ale unor acte de violenta pe YouTube) ;
7. Sunt violenti, fiindca industria jocurilor ii face sa fie astfel ;
8. Nu au niciun fel de etica a muncii ;
9. Este generatia cea mai narcisista si egocentrica ;
10. Nu au valori si nu le pasa de nimeni altcineva,
exagerari cu care nici chiar eu, care as gasi cateva noduri in papura generatiei Net nu-s decat foarte vag de acord (par mai degraba acuze aduse de o persoana de 60-70 de ani care n-a avut vreodata un contact real cu tinerii, iar punctele 1, 7, 8, 10 mi se par total deplasate), nu reuseste pe parcursul cartii sa contra-argumenteze decat o mica parte a lor si nu raspunde nici uneia dintre preocuparile si ingrijorarile mele reale. Pe unele le accepta ca atare si incearca sa le gaseasca aspecte pozitive. De exemplu, una dintre carentele ce se reproseaza acestei generatii, cultura generala si faptul ca nu mai citeste literatura, este trecuta cu vederea de autor la fel de usor de autor ca si de membrii generatiei in cauza: de ce ar fi nevoie sa-ti incarci memoria cu pozitia geografica a Arabiei Saudite, de exemplu? Oricum o poti cauta oricand pe net. Iar renuntarea la literatura nu reprezinta o limitare, ci se presupune ca este compensata cu un alt tip de lectura, cel interactiv, prin care poti comenta, poti contribui la discutie... Aloo, nenea, parca e putin altceva! Si da, renuntarea la literatura pentru mine ESTE o limitare majora, nu citesti literatura ca sa te informezi.
Cartea cuprinde trei parti: prima dintre ele propune o cunoastere mai aprofundata a generatiei Net, cea de-a doua are in vedere transformarea istitutiilor iar ultima - a societatii. Ea are la baza un studiu rezultat in urma intervievarii a 10.000 de persoane, prezentarii de conferinte, sedinte, rapoarte, o cercetare ce a mobilizat mii de oameni, de la cercetatori la utilizatori anonimi de internet, pentru un proiect ce a costat 4 milioane de dolari. Such a waste of money!
Pentru inceput, autorul defineste generatiile americane, incepand cu anii '50 pana in prezent: 
1. generatia baby boom (1946-1964) - perioda de expansiune demografica de dupa razboi
2. generatia X (sau baby bust) (1965-1976)
3. generatia Net (1977-1997)
4. generatia Next sau Z (1998 - ) 
Prezinta principalele trasaturi ale generatiei Net, conectata tot timpul cu lumea, la curent cu ultimele gadget-uri ale tehnologiei, in masura sa le manevreze imediat ce le vede. Faptul ca creierul se schimba este unul dovedit, el tinde sa-si dezvolte acele sectoare pe care le antreneaza in activitatea de zi cu zi. Un creier antrenat din copilarie sa faca mai multe lucruri deodata va dezvolta in timp adaptarea la multitasking, va crea o persoana mai eficienta in activitatea sa, capabila sa faca mai multe lucruri deodata. Tipul asta de creier imi da senzatia gadgeturilor combinate, care pot face mai multe lucruri, dar nici unul perfect. Adica pentru o poza buna, tot un aparat foto profesional e de preferat unui telefon...
Partea a doua are in vedere transformarea institutiilor, a scolii in primul rand, a modului in care aceasta generatie recepteaza noul, pentru a tine pasul cu modul in care se obisnuiesc de mici sa gandeasca, sa navigheze printre informatii, sa transforme orele plictisitoare intr-un sistem interactiv, participativ, bazat pe conexiunea intre informatii. Mediul de munca, de asemenea, trebuie reconsiderat si adaptat, transformat intr-unul inovator si liber, in care tanarul sa poata sa-si dezvolte si pasiunile colaterale. Inclusiv in calitate de consumatori, strategiile de marketing ce li se adreseaza trebuie sa muleze pe cerintele lor, sa gaseasca modul potrivit de exprimare a mesajului in lumea virtuala. O schimbare de roluri are loc si in familie, unde copiii, in general mult mai informati decat parintii lor care nu utilizeaza calculatorul, devin parte a procesului de decizie. 
Problema mea principala cu cartea asta nu consta in ideile propriu-zise, putine si diluate,  rezumandu-se practic la "ce minunata si dinamica si creativa este generatia Net" ci in lipsa lor de consistenta, stilul pueril, modul in care autorul incearca sa... vanda un produs (o generatie? o carte? o carte despre o generatie?), tonul parca ar fi o combinatie de teleshopping cu self-help.
Inchei cu o marturie a unui tanar apreciat de autorul cartii: "Nu citesc carti din principiu. Folosesc Google si pot sa absorb rapid informatii relevante. Unele informatii provin din carti. Dar nu are sens sa stai si sa citesti o carte din scoarta-n scoarta. Nu e o metoda eficienta de a-mi folosi timpul, pentru ca pot sa obtin toate informatiile de care am nevoie mult mai rapid de pe internet..." Pana la urma, asa am facut si eu cu aceasta carte, pe care regret ca am cumparat-o: nu contine prea multe informatii relevante, asa ca am "diagonalizat-o", am spicuit cate ceva, m-am enervat si acum o pot arunca sau da mai departe. Any taker?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.