sâmbătă, 11 septembrie 2021

Din Apuseni in Bucovina si inapoi - Tinovul din Poiana Stampei, Colibita

 

Cand treci muntii prin Pasul Tihuta (zis si Bargau), e ca si cum ajungi pe un alt taram, unde ritmul vietii pare sa se desfasoare mai lent, urmand alternanta anotimpurilor, mai ferit de agitatia urbana. E atata liniste si parca si oamenii devin mai senini, mai putini afectati de stres si de graba cotidiana. Cel putin asa se vede din afara. Si mai dispusi la acte gratuite, cum este cel intreprins de primaria din Poiana Stampei, care a amenajat un traseu prin tinovul din vecinatate fara sa aiba nimic altceva de castigat decat admiratia turistilor. Daca nu stii ce cauti, este destul de greu de gasit, trebuie sa fii atent venind dinspre Tihuta in momentul cand intri in comuna la un panou aflat pe dreapta drumului, paralel cu acesta. 
Ce este un tinov? O mlastina oligotrofa ce constituie in cazul de fata o rezervatie de turba, cea mai mare din Romania. Turba impiedica apa sa ajunga cu generozitate la radacini, astfel ca vegetatia de aici e mai rezistenta la conditii aspre. 
Poteca tematica de un kilometru lungime ne poarta prin padurea strajuita din loc in loc de panouri educative si interactive privind flora si fauna unui astfel de microclimat, in care fiecare element este important si absenta lui ar putea dezechilibra intreg sistemul. Nu ca nu as fi stiut cat de important e un ecosistem, apropo de exterminarea cainilor vagabonzi din Bucuresti care a dus la proliferarea sobolanilor, astfel incat am ajuns sa ni se strige de un individ beat, vazand masina cu numar de B, ca "ati venit sa ne aduceti de la Bucuresti sobolani"... Solutia mea ar fi fost castrare/sterilizare si readucerea animalelor celor mai blande in teritoriu, pentru ca faceau o treaba destul de buna, nu ca pisicile ghiftuite de localnici ce nu au deloc atractie pentru vanatoarea de sobolani, dar au pentru pasari. Acum ce urmeaza daca pasarelele sunt vantate sau alungate?! Inmutirea insectelor. Dar ma rog, fiecare cu ale lui, eu raman cu "cainofilia" mea :).
 
Revenind la panouri, cel de mai sus, de exemplu, prezinta legaturile ce se creeaza intre diferite tipuri de plante si animalele ce traiesc in tinov. Altele ne povestesc despre speciile care populeaza un tinov, despre diferentele dintre pinul normal si cel de turba, cu o sectiune comparativa prin trunchi din care putem vedea consistenta diferita a celui dintai fata de cel de-al doilea, mai chinuit din cauza cresterii pe un  sol sarac in minerale. 
Din pacate, plantele carnivore care m-ar fi fascinat pe mine infloresc doar primavara, bumbacarita spre inceputul verii, dar plimbarea a ramas interesanta, cu musuroaiele de muschi verde si tufele de merisor, nu e un peisaj pe care sa-l gasesti in fiecare padure. Am vazut vreo doua cinteze si o alta pasare pe care n-am stiut s-o identific.
Traseul pe poteca din padure este foarte relaxant, usor de parcurs si de catre copii, are doi km dus-intors si se poate strabate fie din sensul de unde am mers eu, fie din sensul opus, venind dinspre Vatra Dornei si urmand din Poiana Stampei indicatorul spre Dornisoara. 

Dupa aceasta plimbare matinala, ne indreptam spre Colibita, despre care se spune ca ar fi locul cu cel mai pur aer din tara. Satul a devenit o adevarata statiune, cunoscand o mare dezvoltare in ultimii ani, se construieste mult, fiecare in legea lui, nu prea mai poti gasi un centimetru pe unde sa te strecori pe malul lacului, totul e ingradit si ai voie sa intri numai daca esti cazat acolo. Posibil spre coada lacului sa fie ceva mai "pentru toti", dar la fel de amenajat, unde se pot inchiria caiace si hidrobiciclete, pentru a fugi pe lac departe de forfota insotita de muzica, fiindca la munte nu se vine pentru a asculta linistea naturii, ci tot muzica de acasa... Cat despre aerul curat, nu stiu ce sa zic, se pare ca ar fi renumit pentru tratarea tuberculozei si a altor boli respiratorii. Dar in momentul cand am trecut pe acolo se lucra la drumuri, se pot inchiria ATV-uri, care mie mi se par total nepotrivite la munte, dar foarte adecvate pentru cei insensibili la frumusetea si linistea naturii. In general, mi-a dat senzatia unui loc aglomerat, presupun ca ar merge pentru couch potatoes, cei care, atunci cand merg la munte, nu sunt interesati deloc de descoperirea imprejurimilor, de plimbari in natura, ci doar de zacut intr-un loc, eventual cu tot confortul de acasa si cu distractii ce au nevoie de martori, ca altfel cum sa te mai simti bine daca nu ai cum sa le arati celorlalti cat de bine te simti?! Lacul este frumos, dar in rest nu e un loc pentru mine...

Un alt loc din zona, pe care n-am simtit nevoia sa-l aprofundez dar il mentionez in caz ca reprezinta o atractie pentru cineva, este statiunea Piatra Fantanele. Aici se afla hotelul castel "Dracula", am inteles ca ar fi fost construit ca o copie a castelului din romanul lui Bram Stoker prin anii '80 de cineva care se credea stranepot al lui Dracula. Chiar nu am simtit nevoia de a adauga si mai mult kitch acestei zile, insa in Piatra Fantanele mai exista o oroare megalomanica pe care am fotografiat-o de departe, mai ales ca la venire, cu o seara inainte, vazusem ditamai crucioiul luminat pe cerul noptii. 
Ceea ce am putut eu vedea de la distanta au fost trei biserici, una mai mare si mai impunatoare decat alta, ca si cum cineva ar fi considerat ca nu a adus suficiente dovezi ale credintei sale in fata divinitatii, asa ca "sa  fie cat mai mare". Iar Consiliul Judetean Bistrita, ca sa-si spele cine stie ce pacate sau sa ruleze niste bani, a trantit alaturi in 2010 o cruce de 31 de metri, cea mai inalta din tara, in valoare de 300.000 de euro, luminata noaptea cu leduri. Pentru unii mantuirea se masoara in grandoarea lacasului de cult ridicat. 
Ceva mai incolo, mai departe de oameni, o caprioara isi scosese cei doi pui pe o pajiste de la marginea padurii, unde iedutii zburdau fericiti. 
Nu am reusit sa-i surprind in imagini prea de aproape, i-am lasat sa-si vada de harjoneala lor si, aducandu-mi aminte ca pentru mine bucuria si tihna sufleteasca se afla in natura, am fugit sa ma ascund in munti.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.