joi, 23 septembrie 2021

Din Apuseni in Bucovina si inapoi - Ciocanesti

 De cand am trecut cu totul intamplator prin Ciocanesti, fara sa stiu mai nimic despre locul respectiv, mi-a trezit curiozitatea in primul rand prin aspectul unic al caselor sale. 



Ciocanesti este o comuna-muzeu asezata pe malul Bistritei, la nord de Vatra Dornei, unde are loc in fiecare an un Festival al Pastravului ce include parade ale portului popular, plimbari cu pluta pe Bistrita, concursuri de pescuit si gastronomie. Insa ceea ce face din sat un loc special este proiectul de renovare a caselor, finantat de primarie, ea insasi ornata cu aceste modele care nu sunt pictate, ci sculptate in ciment, unice pentru fiecare casa, ce se regasesc in cusaturi, tesaturi sau pe ouale incondeiate. Localnicii sunt incurajati financiar sa participe la acest proiect local si cei care-si impodobesc casele cu motive traditionale sunt premiati anual in cadrul festivalului. 
Se spune ca Ciocanesti ar fi fost primul tinut locuit aparut in calea ctitorilor Moldovei, Bogdan si Dragos, iar Stefan cel Mare insusi gasea aici mesterii faurari pentru armele sale. De aici provine si denumirea localitatii, de la "ciocanarii de arme", mesterii fierari din atelierele lui Stefan, nu de la ciocnitul oualor, dupa cum mi-am imaginat cand am vazut Muzeul Oualor Incondeiate.
Muzeul Oualor Incondeiate nu a fost foarte usor de gasit, desi am vazut denumirea pe cladire. Pentru cei care ajung acolo, trebuie sa mentionez detaliul important ca intrarea la muzeu este pe latura dreapta cum privesti dinspre sosea, ca sa nu patiti ca mine care, intrand cu incredere pe usa principala si vazand o incapere cu oameni m-am dus tinta acolo cu gandul de a-mi cumpara bilet si o doamna plina de zel mi-a spus sa iau loc si mi-a impins un formular sub nas. In fata confuziei mele - ma gandeam ca e primul muzeu la care, pentru a cumpara bilet de vizitare trebuie sa completezi un ditamai formularul din care nu intelegeam nimic - m-a intrebat senina: "Cu apa sunteti, nu?" Dupa lamurirea incurcaturii, suntem directionati spre intrarea laterala, unde ajungem in sfarsit la muzeu. 
Acesta contine oua incondeiate in toate tehnicile cunoscute - cu margele, cu ceara, in straturi succesive, cu tempera si chiar decupate cu freza, cum vazusem cu o zi inainte, pe Transrarau - premiate de-a lungul timpului, organizate pe tehnici si categorii,
dar si lucrarile elevilor scolii locale, ceea ce ma face sa cred ca mestesugul incondeierii este pe maini bune, are viitor. 
 Exista chiar si oua incondeiate prin cusatura
si oua de strut incondeiate, de vanzare la pretul de 200 lei bucata - cele trei din fata, de exemplu, in spatele lor se afla o parte din ouale premiate la concursuri.
Pe pereti, sunt expuse creatiile unei pictorite locale despre care ni s-a spus ca ar fi obtinut cronici elogioase din partea criticii de gen, doua dintre creatiile sale mi-au atras atentia, cum se va intampla cu cateva si in celalalt muzeu, despre care voi vorbi imediat. Unul dintre tablourile fara titlu infatiseaza o rapire a... Sabinului? O femeie in costum popular incearca sa placheze un barbat in aparenta roman cu o proeminenta musculatura pectorala, care parca ar vrea sa se salveze fugind cu o... motocicleta? Cupidon isi doarme in fundal somnul linistit. Va las sa priviti singuri. 
Cealalta pictura infatiseaza un fel de scara a pacatelor ce te trimit direct in Iad, nu mi-am putut da seama daca reprezinta un soi de ierarhie, pentru ca fumatul si machiajul par sa fie undeva mai sus decat uciderea si preacurvia, insa m-a intristat sa vad acolo, pe ultima treapta, printre cantece deochiate si batjocura RASUL. Seriooos?! Biserica ne vrea nu doar prosti, dar si tristi...
Peste drum, se afla Muzeul Etnografic, ale carui incaperi sunt organizate la parter dupa activitatile specifice zonei: tamplarie, fierarie, oierit (exista patru stane in zona, in Muntii Suhard, unde se organizeaza tururi de vizitare si degustare de produse traditionale), minerit (au existat 4 mine de mangan), pescuit/plutarit. Plutele care transportau busteni si-au pierdut functionalitatea in anii '70, devenind in prezent o atractie turistica. Muzeul detine o macheta in miniatura a unei plute de pe Bistrita.

Mai admir la sfarsitul circuitului de la parter cateva dintre lucrarile pictoritei (imi pare rau ca nu i-am retinut numele, de altfel nici nu stiu daca a fost mentionat de ghida), unele cu o aura sumbra care mi-a placut mult
dar si una vesela si psihedelica care mi-ar fi starnit un zambet daca n-as fi aflat de curand ca rasul este un pacat... 
Oricum, am admirat aceasta viziune psihedelico-naiva a doamnei / domnisoarei, mi-a creat o stare placuta.
La etaj, gasim o gospodarie traditionala din Ciocanesti asa cum - ne-a explicat ghida - se intalneste la majoritatea satenilor, mai putin motivele de pe pereti care, in mod obisnuit, se afla pe exterior, dar la reconstituirea acestei gospodarii s-a optat includerea lor in interior pentru a da ocazia vizitatorilor de a le cerceta mai de aproape. 



Cu acestea parasim din nou Bucovina dupa ce mai admiram cateva case 


 si ne intoarcem iar in Apuseni unde aveam o treaba neterminata...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.