marți, 16 martie 2021

Ca un film de groaza... sau mai multe

  

David Mitchell - Conacul Slade 
 
Dupa Omul din ianuarie revin cu o carte a lui Mitchell ce pare scrisa de un cu totul alt autor. Si chiar daca nu s-a ecranizat propriu-zis, pot spune ca am vazut deja filmul, in forme foarte similare, imprastiat prin diverse alte filme, astfel ca acum, cand ele au fost reunite in carte, au constituit o vasta colectie a cliseelor de gen: conacul victorian bantuit, gemenii malefici, ciclicitatea raului, etc. Un serial vazut acum nu mult timp pe Netflix, The Haunting of Bly Manor, afisa pe generic exact imaginea tablourilor unor personaje (victime) cu gauri in loc de ochi, asemenea celor ce se gasesc pe peretii conacului de pe aleea Slade, un loc unde doar cei alesi de ocupantii impunatoarei case au acces. La fiecare 9 ani, ei isi stabilesc si isi atrag urmatoarea victima, de la un copil singuratic cu usoare manifestari din spectrul autist la un politist divortat, de la o tanara indragostita, obeza si nesigura, la sora acesteia pornita in cautarea sa. 
Povestea se intinde intre 1979 si 2015, cu episoade ce se intampla la fiecare 9 ani, cand porneste un nou ciclu si o noua disparitie are loc. Pe firul ei, deslusim treptat misterul ce se ascunde in spatele zidurilor inalte si impenetrabile. Putem vedea cu usurinta aceste secvente drept episoade separate, povestiri cu aceleasi entitati malefice in rolul protagonistilor si victime diferite, fiecare cu istoria sa. Pentru fiecare victima exista o metoda adecvata de prindere in capcana, ce marseaza pe slabiciunile sau preocuparile ei. Tehnicile de seductie mi-au evocat comparatia cu un paianjen ce-si impresoara nestiutoarea victima, pentru a o imobiliza intr-o panza din care nu mai exista scapare si a se hrani apoi cu ea. 
Cam atat despre subiectul cartii, nu recomand sa cititi prezentarea de pe coperta a doua daca nu vreti sa stricati toata tensiunea, dezvaluie prea mult subiectul si la o carte ce tine de un gen in care suspansul si misterul sunt puncte cheie in reusita ei, chiar nu-si avea rostul sa mearga atat de departe, sa ajunga la informatii pe care le aflam de fapt in a doua jumatate a ei. 
Acum, ca o consideratie generala, cand amesteci supranaturalul cu ceva ocultism si vrei sa infasori totul intr-o aura de mister, parerea mea e ca ar fi nevoie de ceva mai mult decat a oferit cartea asta ca sa functioneze si sa explodeze in revelatii de final. Tempo-ul nu se accelereaza, ele vin molcom, mare parte din explicatii ajung la noi in penultimul capitol si cel din urma vrea doar sa fie o rezolvare in stilul filmelor mediocre ce spera sa beneficieze de un sequel. Ritmul nu merge nici el in crestere, dat fiind ca fiecare capitol repeta intr-un fel ritualul din capitolul precedent, reprezinta doar o succesiune de etape similare, desfasurate in alt cadru, cu alte personaje, dar ducand la acelasi deznodamant. Dupa ce ai trecut o data alaturi de cei alesi prin etapele de confuzie, neliniste, speranta, disperare, dupa ce ai inteles ce se va intampla, urmatoarele vreo trei capitole nu sunt decat o reeditare a lor, nu mi se pare un sistem care sa functioneze intr-un roman horror, unde totul ar trebui sa curga inainte, spre punctul culminant, nu sa reia iar si iar iluzia construita in jurul celor implicati. Asa, totul devine previzibil, chiar plictisitor si suspansul nu se mai produce. 
Reteta imbina atmosfera gotica cu drama cotidiana si fantasticul, isi construieste  trama concentric si nu aduce nimic nou: aceeasi lupta intre bine si rau, aceeasi aspiratie catre nemurire pe care altii au tratat-o mult mai interesant. Daca asta ar fi fost cartea cu care m-as fi intalnit cu David Mitchell pentru prima data, probabil ca nu ar fi urmat o a doua intalnire. Asa, stiu ca este un scriitor versatil, care din cand in cand vrea sa se distreze cu ceva usurel, sa isi exerseze pana. Conacul Slade este o astfel de carte, dar pentru amatorii de horror e o poteca mult prea batatorita pe care altii au strabatut-o mai lin, iar pentru cei de fictiune serioasa nu aduce nimic care sa atraga atentia...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.