sâmbătă, 25 februarie 2012

Cartita


Tinker, Tailor, Soldier, Spy (2011)

In primul rand (cred ca am mai spus in trecere) MA ENERVEAZA teribil traducatorii de filme pentru cinema, sunt tare-tare prosti, incepand de la traducerile stupide ale titlurilor - cartea lui John le Carré (el insusi agent al MI6 in anii Razboiului Rece) dupa care este ecranizat acest film a aparut la editura RAO cu titlul "Cartita", eticheta care, in viziunea talmacitorilor de filme a fost aplicata lui "The Departed", asa ca, ramanand noi fara titlu, ce facem? gasim unul tembel pe care sa-l punem pe afis; continuand cu traduceri absolut hilare ale replicilor - n-am idee care este procedura: se da coloana sonora a filmului si se face traducerea "dupa ureche"? se da filmul integral si se face traducerea "dupa ureche si ochi"? se da doar un script cu replicile si n-au partea vizuala? Nu stiu ce n-au, dar n-au, si sunt multi, a bunch of incompetenti! Uneori sunt mai buni cei care traduc benevol, fara niciun profit, filmele online decat astia oficiali de ajung sa fie distribuiti in reteaua de cinematografie publica sa rada o tara intreaga de creatiile lor lingvistice. Gata, m-am racorit, sa vorbesc despre film acum, fiindca merita! 
Aveam unele reticente, in ciuda distributiei remarcabile, fiindca nu prea ma pasioneaza spionajul si conspiratiile. Insa filmul a reusit sa ma (sur)prinda. Mi-a placut mult si vizual, reusind sa creeze perfect pe pelicula patina anilor '70, cu culori desaturate, tonuri fumurii, incetosate, sustinand actiunea prin cadre atente, ce alterneaza dinamismul unor situatii tensionate cu lentoarea unor prim-planuri pe elementele sau personajele cheie. 
Ne aflam in plin Razboi Rece si "The Circus", ramura cea mai inalta a serviciului britanic de spionaj, este singurul in masura sa dezamorseze tensiunile dintre America si Rusia. In aceasta situatie incerta, in randurile sale se strecoara si mai multa nesiguranta atunci cand se afla ca un spion al rusilor este infiltrat chiar la varf, fiind unul dintre cei cativa factori de decizie. George Smiley (excelent interpretat de Gary Oldman) va avea misiunea dificila de a descoperi "cartita".
Este al doilea film al regizorului Tomas Alfredson pe care il vad, dupa Let the Right One In, un film cu adolescenti si vampiri care nu are nimic din grotescul si lejeritatea mult mai celebrelor productii de gen americane si ii observ acum versatilitatea, capacitatea de a jongla cu o lume total diferita, una aproape exclusiv masculina, in care tensiunea se naste din asteptarea unei miscari gresite, din priviri iscoditoare, dintr-o supraveghere tacuta, in care toti pionii de pe tabla de sah sunt suspecti, numarand la nesfarsit miscarile, pana cand o greseala se va ivi in edificiul fara fisura: Tinker, Tailor, Soldier, Sailor, Rich Man, Poor Man, Beggar Man, Thief!
Pana la urma te lasi furat de atmosfera, de tensiune, si nu mai conteaza cine si de ce, ramificatiile scenariului sunt doar pretexte pentru a vedea mai mult: caci vizual, mai ales pe ecran mare, este impecabil, parca simti mirosul prafului din arhivele unde au fost ingropate atatea secrete de stat, de pe hartiile cifrate ce au decis soarta atator oameni. Daca mai adaugam si stilul, clasa britanica nativa, pe care nicio alta natiune nu o poate imita, sobrietatea atat de adecvata mediului in care suntem scufundati timp de doua ore fara sa ne dam seama, obtinem suficiente motive pentru a-l urmari cu multa placere. 
Pe mine m-a cucerit filmul asta tocmai pentru ca nu este ceea ce te-ai astepta de la un film cu spioni, si anume un thriller cu actiune spectaculoasa si fortata, a gasit exact abordarea potrivita pentru a nu ma pierde pe parcurs, asa cum se intampla cu toate prostioarele usurele americane gen 007. A nu se intelege ca-s impotriva filmelor de actiune, dar tind sa cam esueze in efecte speciale spectaculoase care sa fure ochii spectatorilor si sa-i faca sa uite de scenariul de categoria B. Sau C. Sau D... Ma gandeam ca si Tinker... va imbratisa directia aceea, asa ca am asteptat cateva saptamani pana m-am autoconvins sa fac efortul de a merge sa-l vad si bine am facut, am senzatia ca pe ecran mic impactul vizual nu ar fi acelasi. Nu va mai zic de cast, absolut fabulos!

Cam atat deocamdata, suntem in ziua Z-1. Maine fac o recapitulare, trag linie si va spun ce vreau si ce nu vreau sa vad la Marea Oscareala! Am ramas cu un mare regret, faptul ca n-a venit inca pe ecrane Hugo, e un film care zic eu ca merita asteptarea. Cam tarziu se trezesc distribuitorii sa aduca filmele bune, in schimb se reped la orice porcarie ieftina gen The Devil Inside...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.